View More View Less
  • 1 Zala Megyei Kórház, Zalaegerszeg
Restricted access

Purchase article

USD  $25.00

1 year subscription (Individual Only)

USD  $1,070.00

Absztrakt

A szerzők hyperthyreosis miatt gondozott beteg esetét ismertetik, akinél a kezelés során propiltiouracil indukálta vasculitis igazolódott renalis érintettséggel, amely a gyógyszerelhagyást követően, illetve kortikoszteroidterápia mellett rendeződött. Ezt követően tiamazolkezelés során agranulocytosis alakult ki lázas állapottal. A vérképeltérések normalizálódása után átmeneti lítium-karbonát terápiát követően a hyperthyreosis sikeres műtéti megoldására került sor. A hyperthyreosis kezelésében alkalmazott gyógyszerek ilyen súlyos mellékhatásainak halmozott előfordulása ritka, amely jól mutatja, hogy ezen gyakori kórkép kezelése is tartogat kihívásokat a klinikus számára. Orv. Hetil., 2016, 157(22), 869–872.

  • 1

    Leövey, A., Nagy, V. E., Paragh, Gy., et al.: Clinical practice hand-book of endocrinology and metabolism. [Az endokrin és anyagcsere-betegségek gyakorlati kézikönyve.] Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2011. [Hungarian]

  • 2

    Khanolkar, M. P., Owen, P. J., Lazarus, J. H.: Propylthiouracil induced ANCA positive vasculitis: A case report. Int. J. Endocrinol. Metab., 2004, 2(1), 47–50.

  • 3

    Tulassay, Zs.: Basics of internal medicine. [A belgyógyászat alapjai.] Medicina Könyvkiadó, Budapest, 2007. [Hungarian]

  • 4

    Silva, S. V., Ferreira, J. P., Carvalho, S., et al.: Antineutrophil cytoplasmatic antibody positive systemic vasculitis in a patient treated with propylthiouracil. Acta Reumatol. Port., 2013, 38(4), 302–305.

  • 5

    Chen, Y., Bao, H., Liu, Z., et al.: Clinico-pathological features and outcomes of patients with propylthiouracil-associated ANCA vasculitis with renal involvement. J. Nephrol., 2014, 27(2), 159–164.

  • 6

    Tetikkurt, C., Yuruyen, M., Tetikkurt, S., et al.: Propylthiouracil-induced lupus-like or vasculitis syndrome. Multidiscipl. Resp. Med., 2012, 7(1), 1.

  • 7

    Dolman, K. M., Gans, R. O., Vervaat, T. J., et al.: Vasculitis and antineutrophil cytoplasmic autoantibodies associated with prophylthiouracil therapy. Lancet, 1993, 342(8872), 651–652.

  • 8

    Gao, Y., Zhao, M. H.: Review article: Drug-induced anti-neutrophil cytoplasmic antibody-associated vasculitis. Nephrology (Carlton), 2009, 14(1), 33–41.

  • 9

    D’Cruz, D., Chesser, A. M., Lightowler, C., et al.: Antineutrophil cytoplasmic antibody-positive crescentic glomerulonephritis associated with anti-thyroid drug treatment. Br. J. Rheumatol., 1995, 34(11), 1090–1091.

  • 10

    Pillinger, M., Staud, R.: Wegener’s granulomatosis in a patient receiving propylthiouracil for Graves disease. Semin. Arthritis Rheum., 1998, 28(2), 124–129.

  • 11

    Gunton, J. E., Stiel, J., Caterson, R. J., et al.: Anti-thyroid drugs and antineutrophil cytoplasmic antibody positive vasculitis. A case report and review of the literature. J. Clin. Endocrinol. Metab., 1999, 84(1), 13–16.

  • 12

    Harper, L., Cockwell, P., Savage, C. O.: Case of propylthiouracil-induced ANCA associated small vessel vasculitis. Nephrol. Dial. Transplant., 1998, 13(2), 455–458.