Search Results

You are looking at 1 - 10 of 20 items for :

  • "hypersensitive reaction" x
  • Medical and Health Sciences x
  • Refine by Access: All Content x
Clear All
Acta Microbiologica et Immunologica Hungarica
Authors:
Joana Korablioviene
,
Mykolas Mauricas
,
Irena Dumalakiene
,
Saulius Caplinskas
,
Rita Viliene
,
Justinas Baleisis
,
Gintautas Vysniauskis
,
Joanna Chorostowska-Wynimko
,
Ginreta Magelinskiene
,
Pavel Korabliov
, and
Arunas Valiulis

subsp. avium exceeded the control range (6.1). It could be assumed that increased GRA value can be the result of latent hypersensitivity reaction to antigens. GRA value is an essential participant of inflammation and plays a vital role in the etiology

Restricted access
Orvosi Hetilap
Authors:
Sarolta Makó
,
Réka Lepesi-Benkő
,
Márta Marschalkó
,
Gyöngyvér Soós
, and
Sarolta Kárpáti

.: Development of a pulmonary phenytoin-associated hypersensitivity reaction despite concomitant dexamethasone and prednisolone administration. Int. J. Clin. Pharmacol. Ther., 2000, 38 , 452–456. Rose W

Restricted access
Orvosi Hetilap
Authors:
Lenke Jenei Kluch
,
Irén Erdei
,
Éva Remenyik
,
Éva Surányi
,
Ferenc Bodnár
,
Gabriella Emri
, and
Andrea Szegedi

necroptosis of keratinocytes in severe cutaneous adverse drug reactions. Sci Transl Med. 2014; 6: 245ra95. 7 Pichler WJ. Delayed drug hypersensitivity reactions. Ann Intern Med

Open access
Orvosi Hetilap
Authors:
Eszter Nagy
,
Zsolt István Komlósi
,
Dalma Fanni Márton
,
Adrienn Halász
,
Péter Gergely
, and
Anikó Somogyi

Absztrakt:

Napjainkban az inzulin-túlérzékenységi reakciók az inzulinterápia ritka mellékhatásának számítanak. Az inzulinallergiának vélt esetek kétharmadában a tünetek kiváltásáért azonban nem az inzulin a felelős. A szerzők egy inzulinnal kezelt, 64 éves nőbeteg esetét mutatják be, akinél az inzulinterápia alatt jelentkező allergiás tünetek hátterét lymphocytatranszformációs teszt (LTT) segítségével próbálták tisztázni. Vizsgálataik az inzulinnal szembeni túlérzékenységet nem támasztották alá, ugyanakkor a protaminra pozitív LTT halallergia gyanúját vetette fel. A kiegészítő immunszerológiai vizsgálatok a diabetesszel társult, de korábban nem ismert pajzsmirigybetegségre is felhívták a figyelmet. Tudomásunk szerint ez az első olyan esetismertetés Magyarországon, amely a feltételezett inzulin-túlérzékenységi reakció valódi okát LTT segítségével próbálta tisztázni. Orv Hetil. 2020; 161(35): 1483–1487.

Open access

Naisbitt, D. J.: Drug hypersensitivity reactions in skin: understanding mechnisms and the development of diagnostic and predicive tests. Toxicology, 2004, 194 , 181–196. Naisbitt D. J

Restricted access

, Quazi F, et al. Clinical features of oxaliplatin induced hypersensitivity reactions and therapeutic approaches. Asian Pac J Cancer Prev. 2016; 17: 1637–1641. 4 Lenz HJ

Open access
Orvosi Hetilap
Authors:
Gabriella Nagy
,
Katalin Lukács
,
Ágnes Sziray
,
Katalin Fazekas
,
Ágnes Florián
,
László Tamási
, and
Zsuzsánna Károlyi

Az elmúlt másfél évtizedben a biológiai válaszmódosító szerek, különösképpen a TNF-α-gátlók jelentős áttörést hoztak számos immunmediált reumatológiai, gasztroenterológiai és bőrgyógyászati betegség kezelésében. Egyre szélesebb körű alkalmazásuk során mellékhatásaikat is mind jobban megismerjük. Cél: Jelen munkánk célja az volt, hogy biológiai terápiában részesülő reumatológiai és bőrgyógyászati betegeink kezelése során, 3 éves nyomon követési periódus tapasztalatait összefoglalva elemezzük az előforduló mellékhatásokat, különös tekintettel a bőrgyógyászati szövődményekre. Módszer: A vizsgált 3 éves időszak alatt 324 beteget kezeltünk biológiai válaszmódosítókkal (adalimumab: 92, etanercept: 107, infliximab: 125 beteg). A kezelés alapjául szolgáló diagnózis rheumatoid arthritis volt 174 esetben, spondylarthritis ankylopoetica 60 betegnél, míg arthritis psoriatica 11 és psoriasis vulgaris 79 esetben. Eredmények: Hiperszenzitivitást 11 betegnél tapasztaltunk (3,4%), közülük 5 volt súlyos, a kezelés elhagyását igénylő eset. A mellékhatások legnagyobb részét az infekciók tették ki, közülük 10 (3,1%) érintette a bőrt, míg 9 (2,8%) a légzőtraktusra lokalizálódott. A fertőzések többsége enyhe vagy középsúlyos lefolyású volt. Malignus bőrtumor kialakulását csupán 1 esetben (0,3%) észleltük. Ritka mellékhatásként néhány betegnél gyógyszer indukálta gyulladásos reakciót figyeltünk meg: egy betegnél psoriasis jelentkezett a kezelés alatt, háromnál a már meglévő pikkelysömör jelent meg új, palmoplantaris lokalizációban. Egy esetben lichenoid exanthema kialakulását észleltük (n = 5; 1,5%). Megállapítások: A TNF-α-blokkolók alkalmazása során relatíve gyakoriak a bőrgyógyászati jellegű mellékhatások. Tapasztalataink alapján a túlérzékenységi reakciók mellett ezek döntő többsége bőrinfekció vagy gyulladásos dermatosis, mint például gyógyszer indukálta psoriasis. Jelen anyagunkban csak elenyészően kis számban tapasztaltuk malignus bőrtumor keletkezését. Orv. Hetil., 2011, 152, 212–220.

Restricted access

M, Bendtzen K, et al. Acute and delayed hypersensitivity reactions to infliximab and adalimumab in a patient with Crohn’s disease. J Crohn’s Colitis 2012; 6: 108–111. 15

Open access

A nikkelérzékenység jelentősége az Európai Unió direktíváinak tükrében

Nickel sensitization: impact of the European Union Nickel Directives

Orvosi Hetilap
Authors:
Nóra Nádudvari
,
Dominik Németh
,
Györgyi Pónyai
,
Miklós Sárdy
, and
Erzsébet Temesvári

: 103–104. 24 Thyssen JP, Johansen JD, Menné T, et al. Hypersensitivity reactions from metallic implants: a future challenge that needs to be addressed. Br J

Open access
Orvosi Hetilap
Authors:
Andrea Berkes
,
István Szegedi
,
Edit Szikszay
,
Márta Gulyás
, and
Éva Oláh

reactions associated with botulinal antitoxin. Am. J. Med., 1980, 69 , 567–570. Gunn R. A. Hypersensitivity reactions associated with botulinal antitoxin

Restricted access