Search Results

You are looking at 1 - 2 of 2 items for

  • Author or Editor: Anita Réka Tóth x
  • Refine by Access: All Content x
Clear All Modify Search
Orvosi Hetilap
Authors: Anita Réka Tóth, Zsuzsanna Hideg, and László Institóris

A kábítószerpiacra folyamatosan kerülnek új – természetes és szintetikus – vegyületek, amelyekről sokszor maguk a fogyasztók sem tudják pontosan, hogy honnan származnak, mit tartalmaznak, milyen hatásuk és mellékhatásuk lehet, így az ellenőrzésük is nehézségekbe ütközik. Célok: Hazánkban 2008-ban tűnt fel egy új szintetikus anyag, a mefedron (2-metilamino-1-[4-metilfenil] propán-1-on), de csak 2011. január 1-jétől minősül kábítószernek. A szerzők a szakirodalom, mefedronfogyasztók személyes vizsgálata és a biológiai minták toxikológiai vizsgálata során szerzett tapasztalatokat foglalják össze. Módszer: 2010-ben az országban két helyen, az Országos Igazságügyi Toxikológiai Intézetben és a Szegedi Tudományegyetem Igazságügyi Orvostani Intézetében történtek ez irányban toxikológiai vizsgálatok. Eredmények: Összesen 5386 esetből (Budapest: 4922, Szeged: 464) a vér- és/vagy vizeletmintából 363 (7%) esetben mutattak ki mefedront. Következtetések: A mefedron jelen van a kábítószerpiacon, de jelenleg még nem rendelkezünk kellő tapasztalattal a mefedron hosszú távú hatásairól, a toleranciáról, függőségről, az elvonási tünetekről, a toxikus adagról, s nehéz annak a megválaszolása, hogy kialakult-e a függőség és/vagy elmekóros állapot. Orv. Hetil., 2011, 152, 1192–1196.

Restricted access
Orvosi Hetilap
Authors: Katalin Kovács, Anita Réka Tóth, and Éva Margit Kereszty

A szerzők metilonfogyasztással összefüggő halálesetről számolnak be. A 16 éves fiú családi összejövetelen hirtelen rosszul lett. Az intenzív osztályon közel 1,5 óráig próbálták újraéleszteni, sikertelenül. Csecsemőkorában szívfejlődési rendellenességgel, halála előtt egy évvel asthma bronchiale kórismével gondozták. Kórboncolása során hirtelen szívhalál képét észlelték. Toxikológiai vizsgálattal a vérmintában 272 ng/ml, a májszövetben 387 ng/g metilont mutattak ki. A szívizomban kimutatott hiperkontrakciós csíkok és gócos nekrózisok amfetamin típusú szer fogyasztása következtében jöhettek létre. A szerzők feltételezik, hogy a kórboncolás során észlelt jobbszívfél-elzsírosodás és a korábbi betegségek együttesen hajlamosíthatták a túladagolás nélküli hirtelen szívhalálra. A dizájner drogok könnyű, gyors és széles körű hozzáférhetősége miatt a klinikai gyakorlatban is gondolni kell az abúzusszerű használatra vagy túladagolásra. A legálisan még nem tiltott kábítószerek fogyasztása önmagában nem teszi kötelezővé a hatósági beavatkozást. Orv. Hetil., 2012, 153, 271–276.

Restricted access